Employees Agencja Pracy Tymczasowej

Jesteś tutaj

DRESS CODE, CZYLI JAK NALEŻY SIĘ UBIERAĆ DO PRACY

Nie szata zdobi człowieka czy jak Cię widzą, tak Cię piszą? Dwa stare polskie przysłowia, które na pierwszy rzut oka wzajemnie się wykluczają. Ale czy na pewno? Z jednej strony nasze umiejętności, wiedza, kompetencje czy doświadczenie są dla pracodawcy bardzo ważne. Jednak to, jak się prezentujemy, nasz ubiór, ogólne wrażenie czy atrakcyjność fizyczna w dużej mierze decyduje o tym, jak postrzegać nas będą przełożeni, partnerzy biznesowi czy współpracownicy. Na podstawie wyglądu inne osoby nieświadomie wyrabiają sobie opinię o nas, naszym stosunku do pracy i obowiązków, a nawet o osobowości.

Pojęcie „Dress Code” odnosi się do spisanych lub umownych zasad, dotyczących stroju danej grupy społecznej czy zawodowej. Każda firma charakteryzuje się swoim dress codem, który zależy od branży, wielkości przedsiębiorstwa, kultury organizacyjnej, a przede wszystkim zajmowanego stanowiska. Są całe grupy zawodowe, które mają swoje uniformy, np. policjanci czy lekarze. Inaczej ubierają się pracownicy banku, agenci ubezpieczeniowi, menadżerowie wyższego szczebla, a zupełnie inne wymagania stawiane są projektantom, pracującym w niewielkich pracowniach, pracownikom agencji reklamowej czy przedstawicielom zawodów artystycznych.

Jednak istnieje zbiór podstawowych reguł, o których wiedzieć powinien każdy. Niezależnie od miejsca, w którym pracujemy, nasz ubiór musi być schludny, zadbany i z wyczuciem. Strój powinien być dostosowany do stanowiska, wymogów przełożonego, wizerunku i polityki firmy. Należy unikać krzykliwości i przesady. Ważne, żeby rzeczy były czyste i starannie odprasowane, dobrze jeśli zainwestujemy w ubrania, które się nie gniotą nawet po całym dniu pracy. Stonowane kolory, harmonijnie do siebie dobrane, podkreślone eleganckimi dodatkami, których również nie może być za dużo, dodadzą powagi naszej osobie. Jakich błędów unikać?

Jeśli chodzi o kobiety, najczęściej występujące to:
  • zbyt krótkie spódnice, duże dekolty i odsłonięte brzuchy,
  • ryzykowne łącznie kolorów, które mogą dać wyjątkowo niekorzystny efekt,
  • zbyt ostry makijaż,
  • za ciężki zapach perfum w ciągu dnia lub ich nadmiar,
  • zbyt krzykliwy manicure,
  • nadmiar biżuterii i dodatków.
U mężczyzn natomiast:
  • zaniedbane i brudne buty albo sandały czy adidasy do garnituru,
  • źle zawiązany lub poplamiony krawat,
  • źle dopasowane skarpetki – powinny być dobrane do koloru spodni lub butów,
  • niewyprasowane, wymięte ubranie.

Omawiając kwestie związane z ubiorem do pracy, warto wspomnieć o coraz modniejszym „Casual Day”, zwanym dniem dozwolonego luzu, który najczęściej praktykowany jest w piątki. Jest to dzień, w którym garnitury, eleganckie kostiumy i szpilki mogą pozostać w szafie. Nie oznacza to jednak, że możemy przyjść do pracy w rozciągniętym dresie, stroju plażowym albo sukience z odkrytymi plecami. „Na luzie” nadal oznacza schludnie i porządnie.

Czy nasz codzienny wygląd może być brany pod uwagę przy nominacji do awansu? Warto zaznaczyć, że oprócz umiejętności, kwalifikacji i doświadczenia, nasz wizerunek też jest ważny. Ubiór stanowi nie tylko naszą wizytówkę, ale wpływa również na to, jak postrzegana jest firma, którą pracownik reprezentuje. W momencie kiedy o awans ubiega się kilka osób z podobnym CV, to właśnie prezencja może zadecydować o sukcesie. Przełożeni często przywiązują dużą rolę do wyglądu zewnętrznego swoich podwładnych, który nierozerwalnie związany jest z wizerunkiem firmy, jej usytuowaniem w branży i środowisku biznesowym. Trzeba pamiętać, że to pierwsze wrażenie jakie wywieramy na innych (klientów, partnerów biznesowych) kształtuje późniejsze relacje międzyludzkie i może decydować o przebiegu współpracy.

Nie trudno narazić się przełożonemu źle skomponowanym i nieadekwatnym do sytuacji ubraniem, co może doprowadzić nawet do utraty pracy. Według decyzji Sądu Najwyższego z 2005 roku pracodawca może zwolnić swojego pracownika, jeśli ten swoim zachowaniem (w tym także strojem) naraził go na straty lub zagroził jego interesom. Najlepiej jeśli zasady ubierania się, obowiązujące w danym miejscu pracy, zostaną zapisane, np. w regulaminie firmy. Mamy wtedy jasno określone wytyczne, do których jesteśmy zobligowani się stosować, a ich łamanie może pociągnąć za sobą określone konsekwencje.

Dress code stanowi ważny element kultury biznesowej. Jest wyrazem szacunku do wartości firmy, przełożonego, współpracowników i klientów. Odpowiedni strój świadczy o naszym profesjonalizmie, wpływa na zaufanie kontrahentów oraz podkreśla nasze kompetencje. Ubiór decyduje o tym, jak jesteśmy postrzegani i jakie robimy na innych wrażenie, a ten zależy tylko i wyłącznie od nas samych.

Eliza Słabik